Познатите и непознатите от група В

Main December 13, 2013 | Speed-Press.com A- A+ 11450 views | no comments

Група В е Златната ера на рали спорта. През 80-те рали автомобилите придобиват характеристики, близки до тези на болидите от Формула 1. Машините от въведената през 1982-ра гр. В са най-мощните, използвани някога в подобен тип надпревари. Нуждата от едва 200 серийни бройки за придобиване на хомолагация, разрешението за използване на скъпи високотехнологични материали и липсата на ограничение на мощността позволяват на автомобилните производители да създават не зверове, а истински чудовища, до които днешните рали машини биха изглеждали като безобидни котенца.
И докато през 1981 г. повечето от „бегачките“ в Световния рали шампионат развиват около 250 к.с., през 1986 г., последната за група В, тяхната мощност надхвърля 500 „коня“. Свободата, която FIA дава на инженерите, има благоприятен ефект върху спорта – в състезанията се включват много производители, а по отсечките се събират огромни тълпи от зрители. Но серия от инциденти с фатален край принуждава международната организация да върне строгите рестрикции върху техниката на автомобилите.
Група В придобива печална слава главно заради инцидента на рали „Корсика“, където през 1986 г. Хенри Тойвонен и навигаторът му Серджо Кресто загубват живота си. И до днес причината за катастрофата не е ясна. Инцидентът обаче крие зловещо съвпадение – година по-рано, на същото състезание, загива друг пилот – Атило Бетега, също с Lancia, но 037. През същата година, в която загиват Тойвонен и навигаторът му, Йоаким Сантос губи контрола над своя Ford RS200 и удря човешка стена. При инцидента загиват трима зрители и са ранени тридесет.
Въпреки това рали-феновете не спират да обичат машините от група В, които придобиват култов статус. Peugeot 205 T16, Audi quattro, MG Metro 6R4 и техните конкуренти продължават кариерата си в друг тип надпревари (рали-крос, рали-рейд), а днес са изключително ценени от колекционерите на класически автомобили.
1 - Peugeot 205 T16 е един от най-емблематичните представители на група В. С този автомобил французите въвеждат успешната формула, която конкурентите взимат за пример: средно разположен двигател, турбо, двойно задвижване и пространствена рама. Жан Тод, който ръководи проекта, по-късно продължава кариерата си във Ferrari и във FIA.
Означението Т16 идва от Turbo и 16 клапана. През 1985 и 1986 г. Тимо Салонен и Юха Канкунен печелят с този автомобил титлите при пилотите и при конструкторите. На снимката: серийната версия със 197 конски сили.
3 - Lancia Delta S4 е автомобилът, с който ерата на група В приключва. Състезавайки се с такава машина, Хенри Тойвонен и навигаторът му Серджо Кресто намират смъртта си. Това обаче...
4 - ... по никакъв начин не променя култовия статус на „италианката“, която използва 1,8-литров двигател с комбинация от турбо и механичен компресор. Според някои източници колата развива 480 к.с., а според други – 560. През 1985 г. инженерите на Lancia тестват при екстремни условия двигателя на S4 с налягане на турбото от 5 бара – и така „изстискват“ 1000 к.с.
5 - Ако не беше Audi, и до днес двойното задвижване нямаше да намери приложение в ралитата. През 1980 г. в португалско рали в ролята на форлойфер се включва 4WD Quattro, което финишира с 30 мин по-бързо от победителя. Това окуражава производителя да имплементира...
6 - ... 4х4-технологията в своя рали-боец и по-късно да разработи Quattro S1, с което Audi печели титлата при пилотите и при конструкторите през 1984 г. На снимката: легендата Валтер Рьорл при свое участие като форлойфер със Sport Quattro в наши дни.
7 - Daihatsu 926 Turbo De Tomaso e нещо като японска версия на Renault 5 Turbo. С 1-литровия си мотор той не се пръска по шевовете от мощ, но изглежда като модел с добри шансове за серийно производство при дебюта си през 1987 г. на изложението в Токио.8 - Renault 5 Turbo има много добри резултати преди въвеждането на група В. След като рали-чудовищата с двойно задвижване излизат по отсечките, бързата „петичка“ губи шансовете за призови класирания заради предаването на мощност само към задните колела.Toyota 222D: Тoyota Team Europe създава този рали болид с 600 конски сили на базата на MR2 като наследник на много успешната (в Африка) Celica във версии с две и четири задвижващи колела. Aвтомобилът остава само прототип, който не се включва в състезанията, тъй като група В е забранена през 1986 г.Porsche 959 първоначално носи наименованието Gruppe B и при представянето си през 1985 г. е най-бързата и най-високотехнологична серийно произвеждана кола в света. С два турбокомпресора, каросерия от алуминий и карбон и двойно задвижване, 959 е образец за техническо съвършенство и днес.Peugeot 305 V6 rally: преди идването на 205T16 Peugeot експериментира с прототип за група В, базиран на 305.MG Metro 6R4 е съвместна разработка на Austin Rover Motorsport и Williams Grand Prix Engineering. За разлика от конкурентите си, тази кола се отказва от принудително пълнене и разчита на атмосферен V6 24V с мощност до 410 к.с. По-късно същият мотор е използван за Jaguar XJ220.12 - Lancia използва 037, преди да лансира Delta S4. Taзи машина е проектирана специално за група В и печели титлата при конструкторите през 1983 г. Това е последният автомобил със задно задвижване, който финишира пръв в кръг от Световния рали шампионат.Само истинските почитатели на група В знаят за съществуването на Lada Eva с централно разположен турбомотор и задно задвижване. Машината никога не се включва в състезанията от Световния шампионат заради липсата на бюджет и ограниченията на социалистическия режим.За максимално добро разпределение на масата Ford RS200 е оборудван със задно разположен двигател и скоростна кутия, изнесена в предната част. Това налага разработката на сложна система за предаване на мощността. Най-мощните версии развиват до 450 конски сили.Ferrari 288 GTO Evoluzione е сред разработките, които не успяват да дочакат своето включване в група В. Моделът е проектиран само за моторспорт...... и развива мощност от 650 конски сили при тегло едва 940 килограма. Суперспортистът изглежда като свързващото звено между F40 и 288 GTO.Ferrari GTO може би е сред малкото автомобили в гр.В, които нямат нужда от представяне. Но всъщност никога не се е включвал в състезанията от категорията. Разчита на надлъжно монтиран V8 twin-turbo двигател, панели от кевлар и шаси, разработено от Харви Постълтуейт.С Visa 1000 Pistes Citroen влиза в ерата на група В. „Мъникът“ има двойно задвижване и 1,6-литров мотор с четири карбуратора. Сравнително простата му концепция не му дава шанс да се бори с чудовища като Аudi Quattro.
Citroen BX 4TC сигурно е колата с най-дълъг преден надвес в група В - заради модифицирания турбодвигател на СХ, монтиран надлъжно. Представянето на модела изобщо не е успешно и производителят веднага изтегля от пазара повечето коли и ги изпраща на скрап - което прави 4TC още по-апетитен за колекционерите.20 - И „Москвич“ е дал своя принос в група В – макар и само с този прототип, наречен Aleko 2141 KR. С работен обем 1995 куб.см, тегло 890 кг и максимална скорост около 200 км/ч, той нямаше да бъде огромна заплаха за 205Т16 и Quattro. Може би затова е останал само концепт.22 - И Alfa се готви за участие в гр.В с Alfasud Sprint 6C – който също остава само във фаза на разработка. От машината са направени само два прототипа с V6-двигател, монтиран точно зад седалките, и задно задвижване.23 -BMW M1 извлича 430 конски сили от 3,5-литров 6-цилиндров двигател при тегло 1150 кг. Колата участва само в асфалтови състезания, но не е много успешна заради слабата си надеждност и големите си размери.24 - Да, и FSO Polonez подготвя свой „играч“ в група В с мощност около 210 конски сили. За съжаление от специалната версия не са останали запазени бройки и днес могат да бъдат видяни само реплики.25 - Старите кучета в автомобилния спорт добре познават LADA VFTS, която се произвежда във Вилнюс. С карбуратори Weber DCOE при обем 1,6 л, „бегачката“ развива 160 к.с. и 165 Нм.26 - Mazda не хвърля много усилия за група В. В RX-7 тя поставя ванкелов двигател с 300 конски сили и 270 Нм. 27 - Не изглежда толкова величествено като Evo, нали? Mitsubishi Lancer 2000 Turbo е само със задно задвижване и 280 „турбо“ конски сили28 – Nissan RS200 никога не прибягва до турбо. Мощността на 2,3-литровия мотор, разработен специално за моторспорт, е предавана само към задните колела.

 

Images Gallery


 

 
 

Comments

 

There are no comments yet. Be the first one to express yourself!

 
(required)
(recommended)
or
Login with Facebook
 

Благодарим Ви, че използвате кирилица за Вашите коментари. В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки, или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератор на сайта.
 

Като използвате този Уебсайт, Вие се съгласявате с употребата на бисквитки.
За повече информация, моля вижте нашата Политика за бисквитките.
Затвори
Processing your request, please wait Loading, please wait...