„24 часа на Льо Ман” е едно от най-значимите автомобилни състезания в света – наред с рали „Монте Карло”, GP на Монако във Формула 1 и „500 мили на Индианаполис”. Маратонът за изпитание на човека и машината, провеждан във Франция, има митичен статус за почитателите на моторспорта. Популярността на надпреварата се дължи най-вече на нейната продължителност от цяло денонощие, истинско въодушевление за феновете. Не само тя обаче прави състезанието уникално, а и жестоката конкуренция между пилоти, конструктори и дори спонсори. Успехите на швейцарци като конструктора Петер Заубер,  усетил вкуса на победата през 1989 г. През 2011 и 2012 г. сънародникът му Марсел Феслер е един от тримата пилоти, състезавали се с победното Audii R18 e-tron quattro. И през 1923 г., когато „24 часа на Льо Ман” се провежда за първи път, и в наши дни това състезание остава изпитание за технологиите на бъдещето. От две години правилата на играта диктуват хибридните задвижвания нa Audi и Toyota. Очаква се в бъдеще в надпреварата да се включат и 100% електрически или задвижвани с водород автомобили. Историята продължава.Първият победител: Chenard et Walcker Sport печели „24 часа на Льо Ман“ през 1923 г. До финала машината с 3-литров мотор достига, водена от инженерите Рене Леонард и Андре Лагаш. Цилиндрите са четири, а конските сили - само 100, но през 20-те години те се оказват напълно достатъчни за триумфа.По-късно Chenard et Walcker залага на концепцията лека каросерия – малък мотор с модела Tank, задвижван от 1,1-литров двигател. Тази философия обаче не се оказва успешна, както доказват постиженията на машината в Льо Ман през 1926 и 1937.Bentley Speed Six е на върха през 1929 и 1930 г. Зад волана на машината застават легендарните Bentley Boys Тим Биркин, Глен Кидстън и Уолф Барнато, тогавашният президент на компанията производител. 6,5-литровият двигател със степен на сгъстяване 6,1:1 генерира 200 к.с. при 3500 об/мин. Междуосието е над 3,3 метра.Alfa Romeo 8C: тази огнена „италианка“ завършва първа в четири поредни години – от 1931 до 1934. Един от пилотите й отново е легендарният Тим Биркин, а максималната скорост е около 200 км/ч.Ferrari 166 Mille Miglia: с тази машина през 1949 г. започва победната история на Ferrari в „24-те часа“. V-образната конфигурация на 12-те цилиндъра позволява задвижващият агрегат да бъде максимално компактен – за което допринася и работният обем от едва два литра!Още един „жребец“: Ferrari Testa Rossa печели „24 часа на Льо Ман“ през 1958 г. Името в буквален превод означава „червена глава“ и е свързано с червените капаци на клапаните на V-образния 12-цилиндров двигател с работен обем 3,0 л и максимална мощност 290 к.с., достигани при 7500 об/мин. Победната гориво-въздушна смес „забъркват“ 6 карбуратора Weber 38 DCN.Porsche 917 K (1970) е първото, с което производителят от Цуфенхаузен печели 24-часовата надпревара. Това е една от причините то да се превърне в една от най-значимите състезателни коли на всички времена. В различните си версии редовият (!) 12-цилиндров двигател е с работен обем от 4,5 до 5 л, а максималната скорост достига до 390 км/ч. Изпълнението за Льо Ман генерира около 620 к.с.Matra 670B (1973): френската компания печели „домашното“ си състезание в три поредни години (1972-1974) – цел, която французите преследват около две десетилетия. 3-литровият 12-цилиндров двигател първоначално е разработен за болида MS11 във Формула 1.Renault Alpine A442 (1978) – благодарение на този автомобил „реджията“ печели единствената си победа на Льо Ман. Работният обем на V6-двигателя с два турбокомпресора е 1997 куб.см, а максималната мощност – 490 к.с.Porsche 956 (1982) от гр. С (прототипи) печели в четири поредни години, а производителят му е на върха за седем поредни (1981-1987). В 956 се използва първото алуминиево монокок шаси на компанията. Редовият 2,65-литров 6-цилиндров мотор генерира около 635 к.с. благодарение на турбокомпресор. Машината е един от първите автомобили в света с трансмисия с два съединителя.Jaguar XJR9 (1991): в тази хищна „котка“ се крие 7-литров V12-двигател, който задвижва болида с тегло 893 килограма. Mazda 787B (1991) е задвижван от 4-роторен ванкелов двигател, разположен по средата на каросерията. С японската машина триумфира триото Джони Хърбърт/Фолкер Вайдлер/Бертран Гашо.Porsche GT1 (1998): за разлика от 8- и 12-цилиндровите си конкуренти от BMW и Mercedes, GT1 разчита на редови „шестак“. По време на „Малкият Льо Ман“ автомобил от същия модел излита във въздуха при ускорение, което налага промени по машината за „24-те часа“.Peugeot 908 HDi FAP: това дизелово „лъвче“ с 5,5-литров V12 битурбо двигател, 730 к.с. и 1200 Нм печели на Льо Ман през 2009 г. Съвсем свеж: хибридното R18 e-tron quattro е победителят от последното издание на „24 часа на Льо Ман“ през 2013 г.
 
       Следващият GT-R ще генерира 800 к.с.
      Следващият GT-R ще генерира 800 к.с.
    
     
       Пътната обстановка на 17 март
      Пътната обстановка на 17 март
    
    There are no comments yet. Be the first one to express yourself!
 Articles
     Articles   Audi Videos
    Audi Videos   
    

