Лондонското такси на бъдещето

Main July 30, 2014 | Speed-Press.com A- A+ 8485 views | no comments

Checker Cab в Ню Йорк отдавна е история, а Ford Crown Victoria лека-полека изчезва от улиците на града. Производството на Hindustan Ambassador, характерен за Делхи, вече е спряно, с времето „костенурките“ в Мексико Сити намаляват, а доминацията на Mercedes като предпочитана марка за такситата в Германия става все по-слабо изразена. На туристите по света ще им се наложи да използват такситата на утрешния ден. Някогашните икони на колела, превърнали се в отличителен признак на определени населени места и значими колкото историческите забележителности, са изпратени в пенсия от загрижени за климата и реномето си политици и са заменени от екологични хибриди или електромобили. Това ще се случи и в Лондон, където от 2018 г. ще бъдат въведени зоните за таксиметров превоз с нулеви емисии – които ще направят живота на легендарното Black Cab изключително тежък.
Най-нова техника, ретро дизайн
Въпреки това лондончани нямат причини за тревога. Благодарение на усилията на Камал Сидики пейзажът между Уестминстърското абатство и Тауър Бридж няма да се промени много. Бизнесменът от индийски произход не само притежава правата върху традиционните британски марки Frazer-Nash, Bristol и Metrocab, но и е разработил такси с модерна техника, което изглежда досущ като предшествениците си. „Ние знаем, че нашето Black Cab е икона и затова се отнасяме внимателно с нея“, казва синът и маркетинг директор на предприемача Шебан.
Лондонското такси вече е на ток
„Сърцето“ на New Metrocab е електрическо задвижване, върху което фирмата на Сидики работи повече от 20 години. Той го нарича „дигитален диференциал“, тъй като всяко отделно колело е оборудвано с отделен електродвигател, а електроника „координира“ съвместната дейност на агрегатите. Тя може да се справи с до 270 електромотора (напр. при бързите влакове). При London Cab обаче има само два (на задните колела) и те генерират 68 к.с. и до 1400 Нм. Под късия преден капак е поставен 1-литров 3-цилиндров мотор в ролята на удължител на пробега (Range Extender). Агрегатът с вътрешно горене се включва, когато след около 80 километра литиево-йонната батерия, монтирана в пода, се изтощи. Този мотор (за разлика от Opel Ampera и BMW i8) няма връзка с колелата и движи единствено генератора. За сметка на това след 8-10 минути батерията била отново пълна – поне това обещава Сидики. Както при всеки електромобил, и тук „максималните нютонметри“ се „изсипват“ веднага – и таксито потегля със свистене на гуми. Звукът от тях в общи линии е единственият, който колата издава. „Жуженето“ на електродвигателите почти не се чува, докато машината кръстосва по улиците на големия град. С теглото си от 1,8 тона колата е дори по-лека от другите таксита с конвенционално задвижване и пъргаво и сигурно се придвижва към Хийтроу или Гетуик. И то не само заради общия автономен пробег от 500 км. Но и заради скоростта: когато на магистралата няма задръстване, електромоторите гарантират достигането на 130 км/ч – повече така и така не са позволени при такситата.
Малък диаметър на завой: съгласно строгите норми
Силно впечатление при 5-метровото такси на утрешния ден ни прави диаметърът на завой - той е само 7,62 м. Точно толкова е нормата за такситата в Лондон и тя съответства на кръговото движение пред легендарния хотел „Риц“ - най-тясното „иглено ухо“ в Лондон. Кожената седалка зад волана е много удобна за дълъг работен ден. Отпред ще намерите и дигитален кокпит, тъчскрийн за енергиен мениджмънт, въртящ се селектор на трансмисията като при Jaguar... и в общи линии – това е всичко. Пътниците обаче ще могат да се наслаждават на пътуването повече от когато и да било, защото ще имат на разположение дигитална инфотейнмънт система, голям панорамен покрив, осигуряващ прекрасна видимост към Биг Бен или The Shard, оборудване за инвалиди с рампа и автоматично сваляне на каросерията, както и много място в купето. На тройната седалка в задната част се пътува много комфортно – роля за което играе и монтираното от Frazer-Nash въздушно окачване на задната ос.
Похвали отгоре
Сидики обещава на лондонските таксиджии чиста съвест по отношение на екологията. Компаниите за превоз обаче се интересуват най-вече от печалбата. Затова до старта на продажбите през пролетта на 2015 г. Metrocab не бива да струва повече от 50 000 паунда (ок. 100 000 лева), колкото излизат и конвенционалните таксиметрови коли. И тъй като електричеството е по-евтино от горивото, за ден каране из Лондон ще се спестяват по 30-40 паунда (70-90 лв.), пресмята маркетинговият директор. Пресметнато за година, това прави 10 000 паунда (над 20 000 лв.). Но в тази сметка не са включени икономиите от разработения паралелно с автомобила Solar Carport. Frazer-Nash обаче не е единственият производител, който работи „на зелена вълна“. Компанията има много конкуренти, сред които и Nissan (заради NV200).
Британците успяват да си извоюват стабилна подкрепа в лицето на кмета на Лондон Борис Джонсън. Градоначалникът е бил толкова впечатлен от безшумния „круиз“ с една от колите, че я е нарекъл „Rolls-Royce-ът сред такситата“. Джонсън се радва, че дизайнът не се различава много от този на оригинала, тъй като според него London Cabs били същински икони – точно колкото Taуър Бридж и Уестминстърското абатство.

 

Images Gallery


 

 
 

Comments

 

There are no comments yet. Be the first one to express yourself!

 
(required)
(recommended)
or
Login with Facebook
 

Благодарим Ви, че използвате кирилица за Вашите коментари. В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки, или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератор на сайта.
 

Като използвате този Уебсайт, Вие се съгласявате с употребата на бисквитки.
За повече информация, моля вижте нашата Политика за бисквитките.
Затвори
Processing your request, please wait Loading, please wait...