Българската автомобилна индустрия се завръща и постепенно се издига като пример за качествено производство, на фона на застоя в областта на имотите, туризма и услугите.Около 50 компании – от дъщерни фирми на водещите световни производители, до малки местни предприятия, осигуряват работа за над 9000 души в цялата страна. През 2011 г. продажбите в сектора достигат до 1 млрд. евро и съставляват около четири процента от общия износ. Сред клиентите са Mercedes-Benz, BMW, Ford, Audi, Citroen, Peugeot и Renault.Най-ниските разходи за труд в ЕС, десетпроцентният плосък данък и стабилността на българския лев, фиксиран към еврото по условията на валутния борд са привлекателни за автомобилните доставчици. „Има един клъстер в Пловдив и един в София, но секторът не е особено добре познат, защото е изцяло ориентиран към износ“, казва Павел Езикиев от Neveq Capital Partners, инвестиционен мениджър на два фонда за Източна Европа, базирани в София.Тук лесно се намират млади инженери по електроника, повишава се и броят на специалистите, които се завръщат в България, поради липсата на работа в САЩ и Северна Европа.„Вярно е, че заплатите са по-ниски, отколкото във Великобритания и САЩ, но покупвателната способност e двойно по-висока и има повече възможности“, добавя г-н. Езикиев. Немските компании са първи. Festo – фирма, специализирана в автоматиката, започва производство в България преди почти 20 години. Производителят на хидравлични помпи Ixetic и White Automotive – компания, занимаваща се с автомобилни заключващи системи, изнасят продукция за повечето европейски производители. От BHTC (Behr-Hella Thermocontrol) планират да отворят нова фабрика с 600 работни места близо до Пловдив – втория по големина град в България. В нея ще се произвеждат климатични системи за коли. Развойният център за електроника на Johnson Controls в София се е превърнал в един от най-големите центрове на американската група, с над 600 служители, заети в областта на технологиите за информация на водача и автомобилната електроника.Роман Василев, директор на центъра, очаква стабилен поток от свежи инвестиции в автомобилния сектор след навлизането на Great Wall Motors, най-големият частен производител на автомобили в Китай, който е избрал България за тестов пазар за износ към останалите страни от ЕС.„България е добро място за производство не само на коли, но и за специализирани превозни средства – автобуси, камиони и пожарни коли“, казва г-н. Василев. „Имаме квалифицирана работна ръка и конкурентни възнаграждения.“ В завода си край гр. Ловеч, в Северна България, Litex Motors – съвместно предприятие на GWM и Litex Commerce – българска холдингова група, започва да произвежда Voleex C10, нискобюджетен хечбек. Планира се през следващата година да започне производството и на Steed 5 – пикап с двойна кабина, и Hover 5, един от най-популярните SUV автомобили в Китай. Няколко компании от страни извън ЕС също са избрали България за отправна точка към пазарите на Централна и Западна Европа.Южноафриканската фирма ALC има предприятие край София, където се произвеждат кожени седалки и елементи от интериорите на BMW, Mercedes и Nissan. Две турски компании – Ayfa Otomotiv и Mars Otomotiv ще произвеждат предни фарове и други осветителни тела. Индийската инженерна компания Escorts планира да построи фабрика за автомобилни части и за сглобяване на трактори. България не успява да привлече автомобилни производители, търсещи начини за намаляване на разходите с преместване на производството им в Източна Европа, до пристигането на Great Wall. Любомир Станиславов, вицепрезидент на Автомобилен клъстер България, смята, че преместването на мощностите на Renault в Румъния и на Fiat в Сърбия засилват усещането за изолация на страната от основното производство на автомобили.„Особено неприятен е фактът, че първоначално Renault произвеждат автомобили в България, а след това се преместват в Румъния“, отбелязва г-н. Станиславов. Във фабрика, разположена близо до Дунав мост в Русе, на 30 000 кв. метра площ, френската компания Montupet произвежда части за двигатели, които се изнасят за предприятията на Renault-Dacia в Румъния, както и за други европейски производители.Майкъл Брайсън, директор на българския клон на Montupet, отбелязва, че в помощ на инициативата Община Русе предоставя терен за изграждане на завода, а фиксираният курс на еврото в България дава валутна стабилностна фона на несигурната ситуация в Румъния. „Обучихме 100 човека за година и половина, а сега имаме 800“, казва г-н. Брайсън. „Започнахме с производството на компоненти за Ecotec двигателите на Ford.” В България е основан клъстер, който да насърчава производството и използването на електрически превозни средства. Първата стъпка на членовете му е да създаде съвместно дружество, което да разработи зарядна станция за хибридни и електрически автомобили, използваща предплатени карти. В момента системата се тества в София.Ивайло Томчев, ръководител „Проекти“ на клъстера, смята, че България има нужното ноу-хау да произведе електрическо превозно средство. „Бяхме един от водещите производители на електрокари, така че имаме нужната за този пазар компетенция.“
Новото Audi RS6 Avant е вече факт
TG ще ви разкрие световна премиера! Но засега е...
There are no comments yet. Be the first one to express yourself!
