Ford T - балада за “Тенекиената Лизи”

Общи 16 май 2014 | Speed-Press.com A- A+ 7920 посещения | без коментари

За голяма част от американските деца Хенри Форд е създател на автомобила. Истината е далеч по-комерсиална - той просто го е направил достъпен за всеки благодарение на конвейера. А Ford T е моделът, превърнал Съединените щати в световен лидер на сцената на автомобилостроенето. През 1999 г. той бе удостоен с почетното звание “Автомобил на столетието”, защото прекатури всички ценови понятия и превърна моторизираното превозно средство от луксозна и недостъпна вещ в нещо, което всеки може да си позволи.
Годината е 1908. Страната – Америка. Електричеството е открито, но малка част от гражданите на страната на “големите възможности” се ползва от тази благина. Макар че в градовете вече сноват трамваи, повечето пътища могат да се класифицират като неутъпкани и селски. Автомобилът съществува, но не и като алтернатива на коня. Годишната работническа заплата е 500 USD, а най-евтин по това време е Oldsmobile с цена 2750 USD. И тогава на сцената излиза “Тенекиената Лизи”, както по-късно приятелски ще я нарече обикновеният фермер, за когото десетте мили до града са трудно начинание. Година по-рано Хенри Форд е заръчал на инженерите си да разработят масов, надежден, евтин и практичен автомобил. И няколко месеца по-късно задачата е осъществена до съвършенство.
Най-напредничавата част от него е двигателят
Изработен е от една отливка на четирите цилиндъра, а главата вече е обща, както при съвременните агрегати и е демонтируема. За да е по-здрав, коляновият вал е от ванадиева сплав. Работният му обем е 2,9 л, а максималната му мощност е напълна задоволителна за времето си – 24 к.с. Охлаждането е термосифонно, т.е. водно, но без помпа, просто топлата вода в качеството си на по-лека се качва нагоре. Друга характерна негова особеност е планетарната предавателна кутия. Леката и здрава рама, големият клиренс и ниската маса (658 кг) повишават проходимостта на автомобила и го правят универсален и особено обичан от американските фермери. Моделът дебютира на автосалоните в Париж и Лондон през ноември, а в търговската мрежа е пуснат месец по-късно. Поръчките буквално започват да валят. И струва два пъти по-малко от останалите автомобили. По-късно това ще даде повод да бъде наречен “автомобилът на неудачниците”. Още през 1908 г. са продадени 18 257 от Ford T, което е истински рекорд. Та останалите автомобилни фирми по това време се радват, когато успеят да реализират 2-3 хиляди продажби годишно! И оттогава започва 19-годишното успешно шествие на модела Т (15 млн. 7033 произведени), чийто рекорд единствено “костенурката” VW успя да подобри и то едва през 2003 г. с 21,5 млн. екземпляра.
На конвейера
До този момент автомобилите се сглобяват “на парче”, всички детайли се носят и се монтират след окачването на колелата. Ала през 1910 г. на Хенри Форд му хрумва гениалната идея да приложи конвейера в автомобилостроенето, заимстван, както сам той се изразява, от колбасарската индустрия. Всъщност бащата на автомобилна Америка просто се вслушва в съвета на научна организация по труда. По новия метод един работник изпълнява не повече от две операции, след което агрегатът се придвижва нагоре по производствената верига. Докато по-рано са били необходими 12,5 часа за сглобяването на един автомобил, пет години по-късно това се случва само за 93 минути при Ford T. И с помощта на с около 2500 работника по-малко, при това неквалифицирани. Въпреки въведената от Хенри Форд през 1914 г. висока 5-доларова надница за осемчасов работен ден, разходите са сведени до минимум, а производството се повишава с всяка изимнала година. А цената неизменно се понижава. Ако в началото тя варира от 825 до 1000 USD, през 1915 г. пада до 350 USD, а през 1925 г. моделът вече се “харчи” за 290 в зелено. А и инженерите от фирмата, начело с талантливия конструктор Харолд Уилис, въвеждат демонтируема цилиндрова глава, така че шлифоването на цилиндрите до необходимия размер става вече с по-голяма точност на машина. Така специалистите от Ford първи налагат масовото автомобилно производство. А и с изградената преди това дилърска и сервизна мрежа Ford T става послание за всеки…
Просто управление и взаимозаменяеми части
“Модел Т имаше чудно преимущество - частите му бяха не само взаимозаменяеми, те не можеха и да се разпознават.” Това е цитат от Стайнбек, който отговаря на самата истина до такава степен, че почти всеки с лекота може да се оправя с автомобила дори с подръчни средства. Затова и скоро той получава галеното прозвището “Тенекиената Лизи” не само заради стоманеното си тяло. Обикновеният човек гледа на него като на неизменна част от семейството. Самият Стайнбек години по-късно ще отдели цяла глава в знаменития си роман “Улица Консервна” и ще спомене: “Повечето деца от този период биваха зачевани в модел Т и немалко от тях се раждаха в него.” Управлението му е простичко, но малко странно от съвременна гледна точка. Педалите са три, но левият е за превключване на предавките, десният – спирачка, а със средния се задейства задната скорост. Дори в определени щати на Америка е била въведена специална шофьорска книжка за Ford Т. На кормилото са разположени две ръчки, едната за газта, а другата – за аванса. Спирачките на автомобила не са особено добри, но хората, които го ползват са му намерили “цаката” – често вместо тях се е употребявала задната скорост.
Герой от живота и нещо повече
Скоро “Тенекиената Лизи” завладява живота във всичките му многолики аспекти. Тя става част от поп-културата, от вицовете, музиката, киното, та дори и литературата, превръщайки се в емблема на човечността. Неслучайно Ford T е най-честият партньор на малкия смешен герой на Чарли Чаплин. Други актьори като Лаурел, Харди и Бъстър Китън също често посягат към него. Ford T изиграва и немалка роля в “Улица Консервна”, където той е старата камионетка на бакалина Ли Чун, преправяна безброй пъти от 1923 г. насам от пътнически автомобил в какво ли не, за да се съживи из-под ръцете на Мак и момчетата и да послужи за идеална цел. В случая за пореден път литературата се проявява като отражение на действителността. Такава е истинската съдба на легендарния автомобил. През 1927 г. той е снет от конвейера и заменен от модела А, праотец на социалистическата Волга. Но Тенекиената Лизи още дълго време продължава свой собствен живот, преправяна и прекроявана от самоуки битници, твърде често съживявана, след дългогодишна забрава в нечий гараж. А по-късно именно моделът T е предпочитан за тунинговане от малки фирмички, за да се превърне в неизменна част от популярните хот-роуд състезания.

 
Ключови думи:   ford
 

Снимки


 

 
 

Коментари

 

Все още няма коментари. Бъдете първите, които ще изразят мнението си!

 
(задължително)
(препоръчително)
или
Влез през Facebook
 

Благодарим Ви, че използвате кирилица за Вашите коментари. В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки, или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератор на сайта.
 

Като използвате този Уебсайт, Вие се съгласявате с употребата на бисквитки.
За повече информация, моля вижте нашата Политика за бисквитките.
Затвори
Вашата заявка се обработва, моля изчакайте Зарежда се, моля изчакайте