На този ден - преди 45 години излиза първият Wartburg 353 +видео

Общи 01 юли 2011 | Auto-Press.net A- A+ 5495 посещения | без коментари

Преди 45 години - на 1 юли 1966-а от конвейера слиза първият сериен Wartburg 353. Колата е с маса 920 кг, има трицилиндров, двутактов двигател с мощност 45 к.с., ускорява се от място до 80 км/ч за 15 сек и развива максимална скорост 125 км/ч.



Създател на колата е конструкторът Ханс Флейшер, който е изкаран пред погледа на обществеността едва през 1978-а година в годишника Motor-Jahr, когато колата е вече безнадеждно остаряла. Той започва автомобилния си живот в завода на BMW AG в Айзенах, където преди войната е стажант в отдела за шасита и двигатели. След войната остава в Източната зона, където работи по проекта Baumusters 340, станал впоследствие серийното EMW-340 и Baumusters 311, получил пък в серийното производство името Wartburg 311, създател е и на цяла редица опитни образци, недостигнали до серийно производство.

Поредният Baumusters - 343 се превръща във Wartburg 353 и производството му стартира в бившия завод на BMW AG в Айзенах, който от декември 1955-а се нарича VEB Automobilwerk Eisenach (AWE). В това предприятие до януари 1956-а се прави модела IFA F9, който преди това в 1940-а е разработен като перспективен от DKW. Всъщност това е и колата, станала "донор" за съдържанието на Wartburg 353, включително трицилиндровия двутактов мотор и рамата.



Независимо от ограничените ресурси, работниците на AWE направили добра машина, правена на съвременна за времето си заваръчна линия, купена от Renault и боядисвали колата на западногерманска линия Dürr. Опитвали се да усъвършенстват с времето и конструкцията на колата, дори пробвали да монтират и роторен мотор.

Wartburg 353, наречен от народа доста любовно "Големият пръ...лив Ханс", за разлика от малкия - Trabant, оставя зад себе си характерния кисел пушек на изгаряното с горивото масло. За икономия на гориво в задвижването на предния мост, както и при трабанта се използвали спеиални съединители, които позволяват да се кара по инерция без да се изключва мотора /фрайлауф/. Интересна подробност е че на 20 септември 1970-а шефът на отдела за двигатели на AWE - Конрад фон Фрайберг става световен шампион в класа състезателни водни скутери R1, с лодка, снабдена с форсиран двигател на Wartburg 353.

Wartburg 353 беше добре познат във всички соцстрани с изключение на СССР, продаваше се в Белгия, Кипър, Малта, Финландия и дори в ... ЮАР. Колата печели известна популярност дори във Великобритания, където се продава под името Wartburg Knight (Рицар). Машината беше ценена за надежността й и огромният багажник във варианта комби.

На 1-и октомври 1985-а от конвейера в Айзенах слиза милионният Wartburg 353, но вече се чувства вятърът на промените. И в Цвикау, и в Айзенах "премерват" четиритактови, четирицилиндрови мотори на VW, специално във Wartburg 1,3-литровия VW Alpha. Тогава вече между двете Германии се развиват т.н. "компенсационни" сделки, наречени по-просто бартер. След падането на Берлинската стена става сериозен парадокс в Айзенах - на 25 март 1990-а е обявено, че заводът AWE става собственост на ... Opel!

Производството на Wartburg е спряно на 10 април 1991-а, като дотогава са направени 1 224 662 Wartburg 353 и 353W, както и 152 775 Wartburg 1.3 с мотор Volkswagen.

 
Ключови думи:   awe, 311, bmw, bmw ag, dkw, emw 340, veb automobilwerk, Wartburg 353, 1940
 

Снимки


 

 
 

Коментари

 

Все още няма коментари. Бъдете първите, които ще изразят мнението си!

 
(задължително)
(препоръчително)
или
Влез през Facebook
 

Благодарим Ви, че използвате кирилица за Вашите коментари. В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки, или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератор на сайта.
 

Като използвате този Уебсайт, Вие се съгласявате с употребата на бисквитки.
За повече информация, моля вижте нашата Политика за бисквитките.
Затвори
Вашата заявка се обработва, моля изчакайте Зарежда се, моля изчакайте