Спирачни накладки: характеристики на работа и подмяна

Общи 24 май 2022 | Autohop.bg A- A+ 20855 посещения | без коментари

Спирачната система е една от най-важните системи в автомобила, така че е наложително да се поддържа в добро работно състояние. Въпреки това, дори уверен шофьор с опит не може да избегне въпроси относно нюансите на обслужването на спирачната система.

Как да определим степента на износване на спирачните дискове и накладки?

За да контролират износването на спирачните накладки, много автомобили имат „скърцачи“ (метална пластина, която, ако накладката е износена, започва да стърже диска и да издава специфичен звук). Освен това някои автомобили са оборудвани с накладки със специални индикатори за износване: когато подложките са износени (минималната дебелина е около 1-2 мм), бордовият компютър на автомобила ще уведоми водача за необходимостта от смяната им. Въпреки тези механизми е важно периодично (поне веднъж на всеки 10 000 км) сами да проверявате дебелината на накладките и дисковете. И ако дебелината на накладките може да се определи без използване на допълнителни инструменти, тогава за измерване на дисковете вече ще ви трябва шублер и ръководство за експлоатация на машината, където са предписани съответните толеранси на производителя (обикновено най-малко 10 мм).

Илюстрация: euavtochasti.bg
Илюстрация: euavtochasti.bg

За да изберете и замените спирачните накладки, трябва да разберете какви видове има. За съвременните автомобили има 4 основни типа спирачни накладки: полуметални, NAO (органични), нискометални NAO и керамични.

Полуметалните се състоят от метал с 30-65%. Те са издръжливи, с добро разсейване на топлината, но са шумни, имат голямо износване и не понасят ниски температури.

Органичните или HAO подложките са направени от влакна, съставени от въглерод, стъкло, гума, кевлар и високотемпературна смола. От недостатъците - такива подложки бързо се износват и се прашат.

Нискометалните накладки са подобни на органичните накладки, но в тях са добавени мед и стомана за по-добър топлопренос и спиране. Тези видове подложки са шумни при работа.

Керамичните подложки са на базата на керамични влакна и пълнители от цветни метали. Те са по-леки и по-скъпи от другите спирачни накладки, но се износват най-малко.

 

 
 

Коментари

 

Все още няма коментари. Бъдете първите, които ще изразят мнението си!

 
(задължително)
(препоръчително)
или
Влез през Facebook
 

Благодарим Ви, че използвате кирилица за Вашите коментари. В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки, или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератор на сайта.